انواع قرص کلر
نوشته شده توسط : نت ویر

انواع قرص کلر

قرص کلر در انواع برندهای مختلفی در بازار عرضه می شود. قرص کلر آمریکایی، قرص کلر هندی، چینی و ژاپنی نمونه هایی از آن هاست. برخی از قرص های کلر آمریکایی تحت لیسانس آمریکا تولید می شود اما برخی از آن ها نیز در کشور چین تولید می شود. نمونه هایی آمریکایی که در بازار ایران یافت می شود، از نوع چینی هستند.

در مورد نمونه های موجود در بازار باید دقت کرد که برخی تقلبی هستند. برخی افراد سودجو با فشرده سازی پودرهای کلر بی کیفیت، این قرص ها را تهیه می کنند. برای تشخیص آن ها باید یک قرص را داخل آب سطلی بریزید. اگر قرص خمیری شده و باعث کدر شدن آب سطل شد، بی کیفیت است. در صورتی که قرص کلر باکیفیت در مدت چند روز در آب سطل حل می شود.

همچنین بهترین قرص های کلر، درصد خلوص ۹۰ داشته و تا آخرین گرم در آب حل شده و باقیمانده ای ندارد. قرص کلر آکواپول آمریکایی یکی از بهترین نمونه هاست.

زمان و چگونگی استفاده از قرص کلر

بهترین زمانی که قرص کلر تاثیر مطلوبی در ضدعفونی آب استخر خواهد داشت، شب است. همچنین باید دقت کرد که اندازه مناسبی از این قرص به آب استخر اضافه شود. به همین دلیل با استفاده از دستگاه کیت کلرسنج، میزان کلر استخر اندازه گیری می شود. به ازای هر ۱۵ هزارلیتر از آب استخر، یک قرص ۲۰۰ گرمی کافی است.

روش های افزودن قرص کلر به استخر

نکته ای که باید توجه شود، عدم استفاده مستقیم از قرص کلر برای گندزدایی آب استخر است. زیرا باعث آسیب به تجهیزات و دستگاه ها می شود. سه روش متداول سبد اسکیمر، کلزرن شناور و دستگاه کلرزن خطی برای این منظور وجود دارد.

قرص کلر داخل محفظه ای پلاستیکی به نام کلرزن شناور قرار داده شده و داخل آب رها می شود. این روش بسیار کم هزینه و آسان است. اما اگر در نقطه ای روی آب ساکن بماند، حجم زیادی از کلر را وارد آن بخش کرده و خسارات زیادی را به سطوح وتجهیزات وارد می کند.

سبد اسکیمر یکی از وسایلی است که قرص کلر داخل آن گذاشته شده و وارد آب استخر می شود. وقتی پمپ آب روشن می شود، آب با جریان قوی از روی سبد گذشته و کلر را به طور همگن در آب پخش می کند. اما وقتی پمپ خاموش است، ثابت بودن سبد باعث انحلال مقدار زیادی قرص در همان ناحیه شده و روشن شدن دوباره پمپ، باعث ورود آب با غلظت بالای کلر می شود. تجهیزات تصفیه، گرمایش استخر و سیستم لوله کشی در این شرایط به جهت خوردگی دچار آسیب می شود.

اما کلرزن خطی وسیله ای است که بعد از اندازه گیری مقدار کلر استخر، تعدادی قرص داخل آن گذاشته می شود. با توجه به میزان کلر، شرایط آب و هوایی و تعداد شناگران، دستگاه طوری تنظیم می شود که مقدار کلر آزاد کلر بین ۱ تا ۳ppm باشد.





:: بازدید از این مطلب : 274
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: